Sligro staat aan het begin van een nieuwe periode van winstgroei, waarbij hogere volumes zullen leiden tot margeverbetering. Dat stelde Theodoor Gilissen maandag in een analistenrapport. Het effectenhuis stoelt die verwachting voor de exploitant van groothandels voor de horeca (foodservice) en supermarkten mede op het betreden van de Belgische markt.
,,De foodservicemarkt in België is er versnipperd en kent geen grote spelers, terwijl het assortiment overwegend hetzelfde is als in Nederland”, aldus Theodoor Gilissen. ,,Dit biedt Sligro een uitgelezen kans om een goede positie in deze markt in België op te bouwen.” Het bedrijf haalt nu al 40 miljoen euro omzet uit het land. Gilissen ziet ook in Nederland positieve ontwikkelingen. Hier halen consumenten, dankzij een toenemend vertrouwen in de economie, de hand steeds meer van de knip.
Sligro heeft een sterke financiële positie die ,,veel ruimte biedt voor expansie”. Gilissen meent dat het bedrijf overnames makkelijk kan financieren ,,omdat het nu weinig schulden heeft en een hoge vrije kasstroom genereert”. Gilissen verwacht dat de schuld aan het eind van dit jaar ,,slechts” enkele tientallen miljoenen zal bedragen.
Het effectenhuis hanteert een ‘aanbevolen’-advies met een koersdoel van 39 euro. Sligro sloot vrijdag op 33,49 euro.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl